Tuto otázku si klade mnoho lidí. Než jsem mohla napsat tento článek, musela jsem si projít zkušenostmi, které lze získat jedině tím, že do tohoto světa vstoupíte a rozhodnete se uspět.
Network marketing. Dvě slova, která lidi spojuje nebo rozděluje. Někteří ho milují a jiní zatracují. Tak jak to vlastně s tím network marketingem je?
NTW je podnikání založené na spolupráci s určitým dodavatelem, kdy propojujete nabídku s poptávkou. Vytváříte síť zákazníků a obchodních partnerů a máte z toho provizi. Každá NTW společnost má svůj kompenzační plán a proto se provize často liší. Tento obchod se dá budovat buď čistě na jedné úrovni nebo ve více úrovňové spolupráci a tvořit tzv. „mikrofrenčízi“.
Mnoho lidí uspěje ve chvíli, kdy jim nezbyde nic jiného než uspět
Nebudu vám mazat med kolem pusy, plno lidí neuspěje. Tahle cesta není pro každého. Ale je to pro všechny, kteří se rozhodnou, že si zkrátka vezmou kus trhu pro sebe a svou rodinu a šlápnou do toho. Je jedno, jestli máte vysokou školu a několik titulů z ekonomie nebo jen základku. To co je klíčové je ROZHODNUTÍ, VYTRVALOST, KONZISTENTNÍ PRÁCE A PRÁCE NA SVÉ HLAVĚ.
Když je člověk nadšený a rozhodnutý a po pár nezdařilých pokusů to zabalí, tak je to vždy problém toho, že není konzistentní. Jde o to pracovat na byznyse každý den trochu. Tady není prostor pro nějaké hurá akce. Tohle impérium se buduje měsíce a roky. To by měl každý, kdo do toho jde, chápat.
Neexistuje žádná zkratka k úspěchu. Každý tu cestu máme jinak dlouhou a každý máme jinou startovní pozici. Je to nespravedlivé? Ne. Každý podnikatel začal od nuly, s nulou kontaktů a zkušeností. Jen někdo už ty zkušenosti nasbíral jinde a pak vstoupí do NTW a frčí to jak raketa a někdo zkrátka začne svou podnikatelskou cestu v rámci NTW bez podnikatelských zkušeností. Takže neporovnávat se a začít tvořit. On ten úspěch čeká na každého, kdo vytrvá.
Obrovskou výhodou v tomto podnikání je, že se tu dá vybudovat obrovské impérium, které vám generuje zisky, bez velkých počátečních investic. V klasickém podnikání máte mnoho starostí navíc, zaměstnanci, prostory, sklady, logistika, marketing, produkty, kontroly z úřadů na kvality procesů, atd. atd. a než začnete vůbec generovat nějaký zisk, zahučíte do toho za několik set tisíc až miliónů ani nevíte jak. V dnešní době vidím také velkou nevýhodu v nájmech, kde platí podnikatel mnohdy šílené ceny (záleží samozřejmě na lokalitě).
V tomto oboru nic takového není. Vy jen vytváříte síť zákazníků a obchodních partnerů. Je to jednoduchý princip na kterém funguje třeba AIRBNB – tahle společnost nevlastní jediný hotel, ale jen propojuje nabídku s poptávkou. Na samém principu funguje Aliexpress a mnoho dalších.
Zkrátka jen propojujete nabídku s poptávkou.
Byznys v kterém podnikám já, je ještě o krok chytřejší a to je to, že je postaven na bázi opakované spotřeby. Tzn. že ti samí klienti se neustále vrací do eshopu, aniž byste na ně museli cílit remarketing. A tak se ráno probudíte, mrknete do „internetové kanceláře“ a zjistíte, že právě u vás někdo nakoupil a vy z toho máte provizi.
Ta myšlenka je geniální, ale je geniální pro lidi, co jsou nastavení na úspěch a chápou, že je to něco, co se buduje. Samozřejmě se to nestane přes noc, je potřeba tomu dát pořádný kus času a péče. Ale stojí to za to.
Kamen úrazu je právě v tom, že do tohoto konceptu podnikání může vstoupit kdokoli.
Plno lidí se nadchne a má mylnou představu, že když prodají pár produktů, budou z nich přes noc milionáři. Ale tak to bohužel není. Network marketing je o budování sítě – ať už zákazníků či obchodních partnerů. A to je důležité pochopit. A také je potřeba umět dobře počítat a chápat co je zisk a co je obrat. Lidé se zaměstnaneckým myšlení kolikrát nechápou to, že když udělají obrat 5000 Kč (tzn. zákazníci u nich koupí produkty v hodnotě 5000 Kč), tak že jejich čistý zisk opravdu není 5000 Kč 😉
A tak se bohužel stává, že v reálu narazíte na lidi, kterým jde jen o krátkodobý zisk a narvou vám cokoli, jen aby něco málo vydělali. Podnikají z pocitu nedostatku, obchod se odehrává v energii strachu, tlačí na sebe, tlačí na lidi, neumí budovat vztahy a chtějí okamžitý profit. Když si uvědomí, že to takhle nefunguje a své zákazníky spíš odpuzují než přitahují, začnou svůj neúspěch házet na dodavatele, s kterým spolupracují a kazit mu jméno.
Což je velká škoda. Protože pak je internet zahlcen spíš negativní recenzí než tou pozitivní. Protože úspěšný člověk, kterému se povedl obchod a má spoustu spokojených klientů, tak ten večer nesedne k netu a nepíše pozitivní komentáře, jak se mu co povedlo. Ale jde svůj úspěch oslavit s přáteli a rodinou a dál buduje své bohatství.
Negativní recenze píší lidé, kteří neuspěli nebo ti, co se setkali s někým, kdo absolutně nerozumí obchodu a podnikání a narval jim na sílu něco, co daný člověk nepotřeboval. Zkrátka vše je o lidech.
A vždycky budou lidé, kteří jednají z role oběti, chamtivosti, strachu ze ztráty, z neúspěchu, jdoucí přes mrtvoly, ale také tu budou lidé, kteří mají správně nastavenou hlavu na úspěch a vědí, že úspěch se staví na krásných vztazích a propojování nabídky a poptávky, tam kde je to potřeba a rozhodně ne, aby prodali za každou cenu.
Je to byznys bez rizik, bez šílených vstupních investic, a proto v něm hledají spásu také lidi, kteří jsou v roli oběti a hlavně bez zkušeností s obchodem a po pár nezdarech, kdy si zkazí své jméno a vztahy, začnou svůj neúspěch házet na dodavatele, s kterým navázali spolupráci. A tak to jede jak lavina.
Jasně, že když nechápu byznys, tak na začátku udělám plno kravin. Ale je potřeba jít dál a učit se. Jedině ta praxe z nás dělá lepší podnikatele – obchodníky.
Takže pokud nemám nic vybudováno a začínám od nuly, tak to zkrátka trvá. Je potřeba se s tím faktem smířit a většinou je to o velké kvantitě oslovených zákazníků a potencionálních obchodních partnerů. A nakonec se z té kvantity vyselektuje kvalita. Zkrátka nepřeskočíš svůj vlastní vývoj 😉
Někdy chceme být tam a tam, ale neuvědomujeme si, že je potřeba k tomu co chceme dozrát skrz určité zkušenosti a uvědomění.
Rozhodně člověk, který má růstové myšlení, chápe byznys, má vybudované vztahy a svůj brand. Influencerům se také skvěle daří v tomto odvětví, dále lidem, co podnikají ve službách, kteří si uvědomí, že mají omezený počet hodin a mohou tak obsloužit omezený počet zákazníků a neustále směňují čas za peníze a ocení něco, co jim dá více času. Zkrátka když to shrnu, tak pokud máte vybudované hezké vztahy a můžete své podnikání propojit se společností, jejíž portfolio s vámi ladí, tak si můžete vytvořit další příjem. To je pak raketa a rostete hodně rychle.
Zkrátka čím větší sebevědomí, sebedůvěru a sebehodnotu máte, tak tím kvalitnější lidi přitahujete do spolupráce, tak to je. A tady už to není o té kvantitě ale o kvalitě. Tzn. že oslovíte 5 lidí a jeden vám řekne ano, zatímco člověk bez zkušeností osloví 100 lidí a jeden řekne ano.
Moje cesta za úspěchem nějakou dobu trvala. Jak už jsme si vysvětlili, tak úspěch je něco, co se buduje. Nestane se to přes noc. Když jsem propojila své jméno s NTW společností, tak jsem neměla absolutně nastavenou mysl na úspěch a měla nastavení zaměstnance. Jsem holka ze severních Čech z malého města. V mojí rodině nebyli žádní podnikatelé.
Takže jsem byla plná strachů a negativních přesvědčení. Ale za to jsem měla velkou chuť uspět a koneckonců mě k tomu vedla i moje tehdejší životní situace, kdy jsem se ze dne na den ocitla bez zázemí, s pár tisícovkami v kapse a dvouletým synem v náručí. Takže mi vlastně ani nic jiného nezbylo, než uspět. Byla to velká jízda.
Ale zpět k mým výsledkům. Aktivně jsem začala budovat byznys v network marketingu v roce 2018. Tenhle rok byl dost krušnej, kdy se z ničeho budovalo něco velkého. Na svých prvních 50 000 Kč čistého měsíčně jsem čekala rok a první stovka za měsíc přišla po roce a půl. A ten největší boom, kdy jsem si na roční čistý provizi vydělala okolo dvou miliónů korun, tak to přišlo až v roce 2021 v době největšího lockdownu. Což je mega paradox 🙂
No žádná nebyla. Plno lidí, kteří sledují vaší cestu, tak čekaj, zda to vzdáte a padnete na hubu, aby vám mohli říci, my ti to říkali, že je to blbost. To pro mě byl spíš ten motor to nikdy nevzdat. Největší podpora přicházela od lidí, kteří měli stejnou vizi a šli jsme po cestě úspěchu společně.
Vybírejte dobře 😉 Jak společnost, tak obchodního partnera, který bude vaším průvodcem. Také si odpovězte na otázku, zda máte flow v zákaznících nebo milujete spolupráci s obchodními partnery. Podle toho si vyberte dodavatele s takovým kompenzačním plánem, který vyhovuje vašemu nastavení.
Jsou společnosti, které mají kompenzační plán postavený na tvoření spolupráce a pokud je vaše flow spíš v zákaznících, tak se budete trápit a nevyděláte si peníze. Pokud máte rádi péči o klienta a milujete ten servis, kdy mu dokážete na jeho problém dát řešení ve formě produktů z portfolia, kterým disponujete v rámci spolupráce, tak si vyberte takový kompenzační plán, který dává super provize za prodej produktů.
Pokud milujete spíš propojování obchodní příležitosti, tak tam je ten výběr větší, protože většina NTW společností má postavený kompenzační plán na rekrutování obchodních partnerů a vytváření mikrofrenčíz.
Mnohdy se vše tváří hodně růžově, ale opak je pravdou. Asi si kladete otázku, zda tu jsou nějaká rizika. Jasně že jo 😀 , ta jsou všude. Nejlepší rada je, dělejte to pro sebe a svou rodinu. Buďte etičtí a inspirujte své obchodní partnery svými kroky a starejte se o své zákazníky s láskou a dávejte jim plný servis, pak se k vám budou neustále vracet.
Vyberte si společnost, která má historii a která už je na trhu dýl. Společnost s kterou spolupracuji, je na trhu víc jak 30 let a nikdy se mi nestalo, že by nevyplatila provizi. Ale zkrátka to riziko tu je vždycky. Nikdy nevíte, co se stane. Tato doba je plná překvapení. Stejně jako by mi někdo v roce 2015 tvrdil, že v roce 2020 nás zavřou doma a budeme nosit na hubě nějaký hadry, tak bych mu v té době asi klepala na čelo. Takže vše se může ze dne na den změnit.
Ale to je zkrátka život. Plno podniků dnes prosperuje a zítra tu nemusí být. Ale když takto budeme přemýšlet, tak nikdy neuděláme krok vpřed a život utíká. 😉 Takže tohle moc neřešte, jděte do toho a když se to posere, tak je to furt v pohodě, protože si řeknete, ok jsem na nule. Ale když máte svoje podnikání s desítky zaměstnanci, jste zadlužení ve zboží, platíte nájem, atd. atd. a přijde „Korona“ a stát vás zastaví, tak jste pěkně v prdeli, protože nejen že musíte zavřít, ale jste taky pěkně v mínusu.
A co…zaměstnat se můžete nechat vždycky :), ale když ochutnáte svobodu, tak vždy něco vymyslíte, abyste se do zaměstnání nemuseli vrátit a pokud tam přesto budete muset jít, tak co… nic se neděje, není to prohra, je to jenom kus vašeho životního příběhu a dokud žijeme, tak se dá vše změnit. 😉
Držím vám pěsti na vaši cestě k úspěchu, ať už je jakákoli.